حدیث روز :

پیامبراکرم (ص) می فرمایند:
« من احبّ فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی و من ابغضها فهو فی النار »
هرکسی فاطمه (س) دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است و هرکس با او دشمنی ورزد در آتش جهنم است . ( بحارالانوار ج47 ص 116)

۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

چرا محبّ زهرا(س) هستم

تحقیق و نگارش : 
مجید رسولی 




قرآن مجید دارای چهار وجود و هستی می باشد :


1- وجود کتبی قرآن است .
که عبارت می باشد از مجموعه سی جزء قرآن که با قلم بر صفحه نوشته می شود همین قرآنی که فرموده شیخ صدوق بین دو جلد ، در سی جزء ، در صد و بیست حزب ، در شش هزار و شصد و چند آیه در اختیار ماست . این قرآن با قرآن زمان پیامبر (ص) یک نقطه هم اختلاف ندارد با همان ترتیب زمان پیامبر (ص) و آیاتش هم بدون هیچ کم و زیادی وجود دارد. (1)



2- وجود لفظی قرآن است .
به این معنی که انسان وقتی قرآن را می خواند در اصل الفاظ قرآن را تلاوت می کند از صفحات قرآن بر زبان جاری می شود 

ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ (2) .
در اینجا پیامبر (ص) یک سفارش بسیار مهمی دارد و آنکه موقع خواندن قرآن باید « طهروا افواهکم » (3) باشید یعنی با دهان و زبان پاک قرآن بخوانید . یعنی با زبان آلوده به حرام ، ﺑﺎ دﻫﺎن آﻟﻮدﻩ ﺑﻪﮔﻔﺘﻪﻫﺎى ﺑﺎﻃﻞ، ﻳﺎوﻩ، ﺳﺐ، ﻧﺎﺳﺰا و ﻓﺤﺶ، ﻗﺮآن 
نخوانید قرآن دارای پاک ترین آیات و پاک ترین کتاب و حکمت است و باید با دهان و زبان پاک خوانده شود یعنی اگر می خواهیم قاری قرآن باشیم باید دهانمان ، گوشمان ، دستمان ، جسممان ، روحمان پوستمان همه باید پاک باشد .نمی شود در این حرم پاک با بدنی آلوده و روحی ناپاک وارد شد « لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ »(4) برخی از مفسران می گویند: « لایمسه » معنای امری دارد یعنی اینکه کسی که پاک نیست حق ندارد با قرآن تماس بگیرد .
لذا دیده می شود حضرت زهرا (س) بعد از وفات سید المرسلین (ص) یکبار هم ، نه هنگام باز بودن پنجره و نه باز کردن پنجره ، اگر بسته بود ، نخواسته صدای اذان گویان حکومت غاصب زمان خودش را بشنود و مستمع نشد .
ما یک استماع داریم و یک سماع . یک وقت صدا به گوش می خورد ولی آدم اصلا توجهی به آن ندارد حتی به صدای الفاظ چه برسد به معانی آن .
اینجاست که می بینیم حضرت زهرا(س) ظهر و شب و صبح ، خانه اش کنار مسجد پیغمبر است و اذان می گفتند و ایشان نشنید ، چون نمی خواست بشنود . در این نود و پنج روز ، فقط یک بار به درخواست خودش ، بلال اذان گفت که آن هم نیمه کاره ماند . چون این زبان و این گلو و این بدن و این روح را صددرصد پاک می دانست گوش داد .
زهرا(س) می گفت : « الله اکبر » از این گلو شنیدنی ایست به بقیه الله اکبر ها باید گوش را گرفت و نباید شنید .
 زیبقم در گوش کن تا نشنوم               یادرم بگشای تا بیرون روم (5)
وقتی شیطان به عیسی بن مریم گفت : یک « لا اله الا الله » بگو ؟ گفت : نمی گویم .
گفت : مگر این شعار توحید نیست ؟  گفت : چرا هست .
گفت : پس چرا نمی گویی ؟ 
عیسی گفت : برای اینکه تو میگویی آنرا بگو من نمی گویم . چون گفتار تو و درخواست تو ، توام با آلودگیست و هدف ناشایستی داری وقتی به من می گویی ، من نمی گویم ، « لا اله الا الله » ای که تو می گویی با هر آلودگی ایی می سازد و این « لا اله الا الله » ای که من می گویم با هر پاکی ای می سازد .
پس دوستان بخصوص عزیزان شیعه در خارج از کشور حواسمان خیلی باید جمع باشد خیلی از جاها مسجد و حسینه و تفسیر قرآن و غیره وجود دارد یا ایام هم مصادف است با ایام فاطمیه خیلی ها شاید بخواهند عزاداری کنند امّا باید دقت کنیم آن کسانی که این کارها را می کنند خدای ناکرده زبان و گلو و دست شیطان نباشد یک وقت نرویم زیر پرچم شیطان که به اسم زهرا(س) و بچه های آن عَلَم شده بعد متوجه شویم برای شیطان قدم بر می داشتیم و دقت کنیم دعوت و حرف قرآن و اهل بیت (ع) از زبان چه کسی بیرون می آید .

3- وجود ذهنی قرآن است .
اینکه بعضی ها آیات قرآن را در ذهن خود نگه می دارند و یک تصور ذهنی از آن دارند .

4- وجود حقیقی و عینی قرآن است .
به عبارت دیگر وجودی که همه آثار این در آن ظهور می کند . حالا این پرسش مطرح می شود که وجود عینی قرآن کدامیک از موارد بالا که گفته شد می باشد ؟ 
این قرآنی که ما تلاوت می کنیم قرآن ذهنی است و آن قرآنی که از ذهن حافظان و قاریان جاری می شود قرآن ذهنی است پس قرآن عینی کدام است ؟
قرآن عینی و حقیقی را باید در وجود انسان کامل دید ما یک مقدار قرآن حفظ هستیم و قاری قرآن هستیم و چند جور قرآن چاپی با خط های مختلف داریم ولی هیچ کدام اینها قرآن عینی نیست . و قرآن عینی را تنها در وجود انسان کامل می شود مشاهده کرد و انسان کامل آن کسی ایست که از ورود به تکلیف تا خروج از این دنیا در ایمان و اخلاق و عمل از نظر قرآن هیچ چیز کم نداشت و این معنای عینی قرآن است .
ارزش این قرآن عینی برای کسی قابل درک نیست ، علتش هم این است عقل های ما هم محدود بوده و دنیا با این وسعتش باز محدود است و درک عظمت آنرا نمی توان در این دنیا درک کرد و تنها می توان آنرا در دنیای دیگر درک کرد .
آیا برای این قرآن عینی مصداقی هم در این دنیا وجود دارد ؟ 
پاسخ : بله
اهل بیت (ع) و خاصه وجود نازنین حضرت فاطمه زهرا(س) مصداق بارز قرآن عینی می باشد و بهار قرآن را می توان دید اینکه حضرت خاتم الانبیاء (ص) دانه های ملکوتی را به صورت قرآن در زهرا(س) قرار داد . خداوند این دانه ها را باعلم ، رحمت ، کرم ، لطف ، و احسانش شکافت . و چه گلهایی و چه محصولاتی ، از شکافته شدن این دانه ها به وجود آمد تمام نمازهای حضرت زهرا(س) و روزه های زهرا(س) همین وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ (6) بود.
در این آیه شریفه منظور از بلد طیب به قول برخی از مفسرین شیعه وجود حضرت زهرا (سلام الله علیها ) می باشد .
نبات ها و روئیدنی های گوناگون بود و وجود این بلد طیب ، حسن و حسین و زینب کبری است. اینها درخت این زمین اند آنجا که خدا هم باز مثل می زند : «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء » (7) 
و برای اینکه قوت دو زمین پاک را بتوانید اندازه بگیرید باز باید به قرآن مراجعه کنید . حضرت مریم هم بلد طیب بود فقط یک عیسی از او به وجود آمد و از عیسی هیچ فرزندی به وجودنیامد و در سن سی و سه سالگی او را به آسمانها بردند امّا از زهرا (س) نُه امام معصوم به وجود آمد و این قوت زمین و قدرت زمین را بینید ؟ چقدر قدرتمند است .
امّا این زمین را خداوند در کنار بهاری مثل امیرالمومنین (ع) قرار داد . چرا در اینجا من امیرالمومنین (ع) را تعبیر به بهار کردم ؟ همین امروز مفاتیح را بخوانید .
درآخرش یک سلسله دعاست در یر یک صفحه از آن نوشته شده است دعا و زیارت حضرت ولی عصر (عج) ، در یک فراز آن آمده است « السلام علیک یا ربیع الانام » (8) یعنی : درود بر تو ای بهار انسانها .
حالا امام زمان بالاتر است یا حضرت علی (ع) ، پیامبر اکرم (ص) می فرماید : برتر از فرزندانش است حتی از حسن و حسین (ع) « ابوهما خیرمنهما » (9) وقتی امام زمان بهار انسانها باشد معلوم است بهار بودنش را از امام علی (ع) گرفته است .
و خدا بهاری مثل علی (ع) را در کنار حضرت زهرا (س) قرار داد . بهار فصل خیلی زیبایی است و هوای خوبی دارد و نسیم حیات بخش است و هیچ بهاری در دنیا همانند بهار حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) نیست و به دلیل قرآن با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) این بهار خزان شد و تمام گلهای این بهار را پرپر کردند جز وجود نازنین بقیةالله اعظم (اروحنا روحی فداک ) ، فاطمه جامع فضائل اخلاقی و کمالات بود و فاقد همه عیب ها ، پس می توان گفت بعد زا شهادتش همه گل های علی ریخت و تمام شاخه های آن خشک شد و بی دلیل نیست که حضرت علی (ع) کناره جنازه حضرت زهرا(س) گفت : « لاخیر بعدکِ فی حیاة...» (10) زندگی دنیوی بعد زا زهرا(س) دیگر تمام شد.
یا در نهج البلاغه سیدرضی نقل کرده است علی (ع) بعد از دفن حضرت زهرا(س) رو به قبر سیدالمرسلین (ص) کرد و فرمود « من زهرا را دفن کردم ولی یا رسول الله ! تاشب نوزدهم ماه رمضان که فرقم شکافته می شود و تا آن زمان سی سال طول می کشد با اینکه من امام معصوم هستم و همیشه اندوه گین هستم و دیگر شب بی گریه برایم نخواهد بود و من در تمام عمرم مقداری از شب را بیدار می مانم و برای زهرایم گریه می کنم » (11)
آفرین بر شرف و عزت علی (ع) ، چه نیکو سخنی گفت . اینکه ما می گویم عاشق زهرا(س) هستیم  لاف نیست مگر می شود زهرا (س) را شناخت و عاشق آن نشد ، مگر می شود ناله های علی را شنید و با او هم ناله نشد ، مگر می شود خرد شدن استخوان پهلوی زهرا(س) را شنید و فریاد حق خواهی سر نداد . نمی دانم چرا برخی دوست دارند شهادت زهرا(س) را به اسم وفات تغییر دهند این افراد چگونه می خواهند فردای قیامت رو در روی سیدالمرسلین (ص) بایستند و جواب خیانت شان را بدهند ؟!!
عشق زهرا(س) باید در قلب هر محبی متجلی شود و اگر این تجلی در اعمال و رفتار و گفتارش نمود پیدا نکند هیچ ارزشی ندارد بیائید در این ایام که مصادف است با بهار و خزان شدن بهار هستی حضرت زهرا (س) به سوگ بنشینم و در این دیار غربت قم تنهایی و غربت علی (ع) در آن روزها و شبهای وداع فاطمه (س) و پس از آن را ، تجسم کنیم چرا که معنای غربت برای ما خارج نشیان مملوس تر است و با ناله های علی (ع) و فرزندان زهرای اطهر (س) هم ناله شویم باشد که مورد قبول حق و نور آن بزرگواران واقع گردد و توشه ای برای آخرتمان باشد .( خدا رحمت کند پدر ما را و همه اموات مومنین را می فرمودند : حقم را حلال نخواهم کرد و لقمه هایی که با زحمت برای شما بچه ها آوردم حرامتان باد اگر در راه زهرا (س) و بچه های زهرا(س) قدم برندارید).
تمام افتخار روحانیت و آخوندی به نوکری در خانه اهل بیت (ع) است و در پایان با چند بیت شعر ، باشد که روضه ای خوانده باشیم تا تسکین دل داغ دارمان باشد و از همه شما التماس دعا دارم در هر کجای این دنیا این مطلب را که می خوانید .
حضرت به مردم مدینه نگفت که بیایید و برای زهرای من گریه کنید آنها ارزش آن را نداشتند بلکه خود کنار قبر زهرا(س) رو به آسمان کرد و گفت :

براحوالم ببار ای ابر ، اشک از آسمان امشب 
که من با دست خود کردم گُلم در گِل نهان امشب
حسن گریان ، حسین نالان ، پریشان زینبیّن از غم
چه سان آرام بنمایم من بی مادران امشب 
زمین ، با پیکر رنجیده زهرا مدارا کن
که این پهلو شکسته بر تو باشد میهمان امشب 

التماس دعا 


______________________________


1- شیخ صدوق ، اعتقادات تحقیق عصام عبدالسید ص 87
2- بقره آیه 2 
3- مستدرک الوسایل تحقیق محقق نوری ج1 ص 236
4- واقعه آیه 79
5- سعدی ( زیبق در شعر به معنای سیمآب فلزی مایه ، جیوه )
6- اعراف آیه 58
7- ابراهیم آیه 24
8- مفاتیح الجنان ص 875
9- عیون الاخبار الرضا ، ج 1 ، ص 26 
10- بحارالانورا ج 42 ص 193
11- نهج البلاغه ص 238 کلام 193


۱ نظر:

ناشناس گفت...

دوست عزیز روحانی..حال که بدنیای مجازی تشریف آوردهاید لطفا منبر را ترک فرمائید..این استدلالات شما در رابطه با علاقه به آن بزرگوار سیار ضعیف است..البته برای خودتان شاید مفید باشد ولی برای سایرین زیادی روضه خوانی بی محتوی است..بسیار باعث تاسف است که روحانیون قادر به ارتقا آگاهی مخاطبین خود نیستند..خیف از این عمر