حدیث روز :

پیامبراکرم (ص) می فرمایند:
« من احبّ فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی و من ابغضها فهو فی النار »
هرکسی فاطمه (س) دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است و هرکس با او دشمنی ورزد در آتش جهنم است . ( بحارالانوار ج47 ص 116)

۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

بررسی تاریخ شیعه (1)

تحقیق و نگارش :
مجید رسولی 


شیعه کیست ؟


نباید شیعه را در اسلام اقلیتی فرض کرد که همواره در طول تاریخ اسلام به مقابله با اکثریتی پرداخته است و در اصول و مبادی دین مقدس اسلام که محتویات قرآن و سنت قطعیه بوده است اختلاف نظر داشته و برخی از آنها را قبول نداشته و به عقیده عدهّ ای در طول تاریخ همواره با اکثریت مسلمانان به مقام مخاصه و مشاجره درآمده و مذهبی نو را با بدعت در دین تاسیس نموده و یا اینکه بر اثر تحولات سیاسی ، ملی ، و قومی در برخی از مناطق اسلامی دستخوش سیاست سیاستمداران قرار گرفته است و آنان برای اعمال قدرت و رسیدن به اغراض سیاسی خود عدهّ ای از امت را از پیکره اسلام جدا نموده و در مقابل اکثریت قرار داده است و وحدت اسلامی را با این عمل تهدید نموده است و در نهایت اختلاف کلمه به وجود آورده است .
اما بهترین جواب در مقابل مدعیان فوق پاسخی ایست که فیلسوف بزرگ و مفسر بزرگ جهان تشییع مرحوم آیت الله طباطبائی ارائه نموده است :


"حقیقت این است که شیعه طایفه ای است از مسلمین که بواسطه مخالفت هایی که از اکثریت نسبت به مسلمات کتاب و سنت مشاهده کرده ، در مقام اعتراض و انتقاد برآمده و به ملازمت مسلّمات کتاب و سنت برخاسته و دعوت کرده است و البته طایفه ای را که در چنین هدف مقدسی در طول تاریخ و قرن های متمادی ، هر بلا و مصیبت و هر آزار و شکنجه غیر قابل تصور را از دست مخالفین خود کشیده است نباید مخالف اصول مسلّمه دیانت و هَدم کننده سنت و جماعت مسلمین نامید .(1)"
این تعریف علامه طباطبائی یکی از منطقی ترین و مستدلّ ترین تعریف شیعه می باشد که هر داور و شخصی که بدون غرض و کینه ورزی و در کمال انصاف این استدلال را بخواند لاجرم مجبور است اعتراف کند که شیعه نسبت به انحراف دین به دست اکثریت حاکم و برخی از صحابه فرصت طلب رسول خدا (ص) معترض بوده و دلایل بسیار قوی و متّقنی در این خصوص داشته و دارد که در این مقال به برخی از آنها اشاره خواهد شد.
امّا هر فرد منصفی باید ادله و شواهد طرفین دعوا را بشنود و بخواند و بعد قضاوت کند لذا در این مقال ابتدا نظر مخالفین درباره پیدایش شیعه را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس به تک تک آنها پاسخ مناسب را می دهیم .


نظرات مخالفین در نحوه پیدایش شیعه :


مخالفین چه چیز می گویند ؟ 
برای پاسخ به این سئوال باید ابتدا به این موضوع اشاره کرد که خود مخالفین شیعه را به دو دسته تقسیم کرد : 


الف ) : مخالفین سنتی شیعه 


این عدهّ بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) همواره در طول تاریخ مخالف بوده اند و تا به امروز نیز با همان استدلال های سابق کلامی و روایی شیعه را دشمن خود می پندارند و انواع و اقسام تهمت ها و کینه ها ورزی ها را به آن دارند .


ب ) : مخالفین جدید و مدرن شیعه 
این عده بعد رشد تکنولوژی و پیشرفت علم بشر و فن آوری ها جدید و در اصل می توان گفت بعد از انقلاب صنعتی دین را عامل عقب افتادگی و تحجر می دانستند و با هر عقیده و تفکر دینی و مذهبی مبارزه می کردند و با بیان مطالب جذاب و ایسم های گوناگون مثل مارکسیسم ، لیبرالیسم ، کمونیسم و.... سعی بر این داشتند که با هر مکتب و دین الهی به مبارزه بپردازنند که برخی از این ایسم ها شکست خورد و به تاریخ پیوست که باید آنها را در موزه ها جستجو کرد و برخی دیگر از رونق افتادند و مورد نقادی قرارگرفتند و برخی نیز هنوز در حال حیات هستند و هنوز جهان آبستن ایسم های جدیدی ایست که زاییده می شوند برای مخالفت با دین و دینداری چه دین اسلام باشد ، چه دین مسحیت باشد ، چه دین یهودیت و غیره ... باشد که شیعه هم از این موضوع مستثنی نیست .


اقوال مخالفین سنتی شیعه : 
عدهّ ای از مخالفین شیعه می گویند :


مذهب شیعه مولود افکار " ابن سبای یهودی " است که در ظاهر به اسلام متلبس شده و بعد از رحلت پیامبر (ص) همواره در مواردی مردم را علیه خلفاء شورانده تا اینکه در زمان خلیفه سوم عثمان فضاء را برای پیش برد اهداف خود مناسب دیده و مردم عراق و شامات را علیه خلیفه سوم شورانیده و یکی از مسببین قتل خلیفه بوده است و یک سری عقاید یهودیت را با برخی از معارف اسلامی مخلوط نموده و تلفیقی نو و جدید را از اسلام و یهودیت بنام شیعه را بیرون آورده است و عدهّ ای از شیعیان را به غلّو در حق امیر مومنان علی (ع) تشویق نموده است تا جایی که بعضی بعدها علی (ع) را خدا دانسته اند و به علوی معروف شده اند فلذا شیعه مذهبی ساخته و پرداخته دست این شخص یهودی است و به این دلیل شیعه و جاهتی نزد قاطبه مسلمین ندارند .


عدهّ ای دیگر از مخالفین شیعه می گویند :


مذهب شیعه ساخته پرداخته سیاست شاهان صفوی می باشد که در اوائل قرن دهم هجری حدود پانصد سال قبل در ایران حکومت می کردند بخاطر اینکه بتوانند به قدرت برسند از احساسات پاک ایرانیان نسبت به اهل بیت (ع) و سادات سوء استفاده نموده و با استفاده از این افراد سالهای متمادی با امپراطوری عثمانی و ازبک ها می جنگیدند و برای اینکه یک دلیل ایدئولژیک برای جنگیدن با عثمانی داشته باشد این عقاید شیعه را پایه ریزی نموده است و با چاشنی برخی خرافات رایج آن زمان و امام زاده سازی توانسته چندین دهه بر ایران حکومت کند و در این دوره درویشی و صوفی گری شیعه به اوج خود رسیده است .



عدهّ ای دیگر از مخالفین شیعه می گویند :


شیعه بعد از جنگ جمل و صفین و در زمان حضرت علی (ع) به وجود آمده است و گروهی دیگر نیز این نگرش رامتاثر از افکار فارسیان قدیم دانسته اند که در پیکره جامعه اسلامی رسوخ کرده است .
عده ای دیگر می گویند : آنچه بیشتر در عقاید شیعه تجلّی پیدا کرده به دلیل این بوده که حضرت علی (ع) چون در عراق حکومت می کرده تحت تاثیر اقوام عراقی من جمله فرقه " گنوسیه " قرار گرفته که آنها قبل از پیدایش اسلام نسبت به حجاب زنان دقت کافی داشتند و خیلی از احکام شیعه بر گرفته از این فرقه است .


نیز می گویند : شیعه را زاده آل بویه می دانند و اقوال فروان دیگری که به دلیل مطّوّل شدن مقال به ذکر این مقدار بسنده می کنیم.
امّا آنچه اینان را به طرح این تخییلات و وهمیات محض وا داشته ، آن است که گمان کرده اند اقلیت شیعه مانند عضو زاید است که از سازمان و پیکره واحد بدن جدا شده و از اصل و ریشه خود بریده گشته است و فکر می کنند بنا بر ادّله خودشان اصل اولی در نزد آنان و امت اسلامی آنان ، غیر شیعی بودن است و لذا به دنبال علت پدید آمدن تشییع برآمده اند .


ادامــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه مطلـــــــــــب به زودی در پســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــت بعدی 
لطفا منتظر بمانید 





هیچ نظری موجود نیست: