حدیث روز :

پیامبراکرم (ص) می فرمایند:
« من احبّ فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی و من ابغضها فهو فی النار »
هرکسی فاطمه (س) دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است و هرکس با او دشمنی ورزد در آتش جهنم است . ( بحارالانوار ج47 ص 116)

۱۳۹۰ اسفند ۲۷, شنبه

بوی بهار می آید

زمستان با همه خوبی ها و بدی هایش لباس سفید خود را کم کم از تن در آورده و بهار با لباس سبز و پر از نقش و نگار شکفتن غنچه ها و گل ها ، صدای قدم هایش کم کم به گوش می رسد و نوید آمدنش را می دهد .
نوروز در کانادا برای اولین بار برای من خیلی سرد و بی روح است چرا که آن اشتیاق و خانه تکانی ها و خرید های شب عید و حال و هوای ایران در این سر دنیا کم رنگ تر است هرچند هموطنان با همین بضاعت خودشان سعی کرده اند آداب و رسوم خود را ولو با انداختن سفره هفت سین و دید و بازید ها و برنامه هایی جذاب و شاد این عید و این فرهنگ اصیل ما ایرانیان را به سایر اقوام و فرهنگ های گوناگونی که در کانادا زندگی می کنند معرفی کنند ، ولی عید نوروز در ایران شور واشتیاق خاصی دارد که هوا و خاک هیچ جایی دیگر نمی تواند آنرا به ما ایرانیان هدیه دهد .

حال آنکه انسان از تقدیر خودش ناگزیر است ولی با این وجود نوروز ، نوروز است در هر جایی از این کره خاکی باشیم .
نوروز ، روز زوددن غبار کینه ها و دشمنی ها از دل است و روز شاد باش گویی و دید و بازید است و سپردن همه غم ها و تاریکی ها و سیاهی ها به اسفند و دل سپردن به فروردین شادی و امید آفرین و پر از مهر صفا و صمیمیت و مهربانی و از همه مهم تر هم زبانی کردن با یکدیگر است بخصوص ایرانیان مقیم خارج کشور که در این دیار غربت بیش از پیش به هم زبانی و مهربانی با یکدیگر نیازمند هستند.
امّا مومنان و هم وطنان عزیز از این رهگذر بهره جسته و شادی ها را با هم تقسیم کرده و با قلبی پاک به شکرانه این روز خدا بپردازیم .
نوروز در دین مبین اسلام جایگاه ویژه ای داشته و امامان معصوم (ع) نیز این روز را عید می دانستند و به شکرانه این عید اعمال خاص این روز را انجام می دادند آنجا که درباره عید نوروز، معلّی بن خنیس از امام صادق علیه السلام نقل کرد که فرمود:
اِذَا کانَ یَومَ النِّیْرُوزِ فَاغْتَسِل وَألْبِسْ أنْظَفَ ثِیابِکَ وَ تَطَیَّبْ بِأَطْیَبِ طیبک وَ تَکُونَ ذلِکَ الْیَومَ صائِما(1)

زمانی که نوروز فرا رسید ، غسل کن ، و بهترین و پاکیزه ترین لباس هایت را بپوش و  با عطر خود را معطر کن و در این روز روزه دار .
و یا در جایی دیگر می فرمایند :
النیروز من اعیاد الفارس و من الیوم الله (2)
نوروز از اعیاد ایرانیان است و این روز ، روز خداست .
و روایات بسیاری در این باب از ائمه اطهار (ع) به ما رسیده است که ما به ذکر همین دو حدیث در باره اهمیت و جایگاه عید نوروز به دلیل مطوّل شدن مطلب بسنده می کنیم .
و به قول امیرکلام حضرت علی (علیه السلام ) که فرمودند :
لیست العید لمن لبس الجدید بل العید لمن امن من الوعید(2)
عید برای کسی نیست که لباس نو پوشیده ، بلکه برای کسی است که از عذاب قیامت در امان است. 
بنابراین حدیث شریف : عید واقعی این نیست که ما صرف خریدن و پوشیدن لباس نو و یا عوض کردن لوازم خانه عید را به جشن بنشینیم بلکه همانطوری که تن انسان و خانه انسان نیاز به زودن گرد و غبار سال گذشته را دارد و نیاز به لباس نو ، لذا روح انسان هم نیاز به لباس نو و خانه تکانی دارد و به قول امیر المومنین علی (ع) با این خانه تکانی دل باید لباس تقوا را که خدای ناکرده در سال گذشته به انواع گناه ها و حسد ها و کینه ها و... آلوده شده پاک کنم و از گناهان خود توبه کنیم تا از عذاب قیامت در امان باشیم و به تعبیر دیگر سعی کنیم با گناه نکردن و تزکیه نفس این عید الهی و باستانی را تبدیل کنیم به فرصتی برای تفکر و اندیشیدن به خود و خدای خود ( انشاالله )
من این عید الهی و باستانی را پیشاپیش خدمت همه هم وطنان عزیز چه آنهایی که داخل ایران هستند و چه در آنهایی که خارج از کشور هستند بخصوص هم وطنان عزیز مقیم شهر ونکوور تبریک عرض می کنم و آرزوی بهترین ها را برایشان دارم و امیدورام سال جدید سالی پر از نشاط و سلامتی و موفقیت روز افزون هم وطنان عزیزم باشد با هر دینی و با هر مذهبی و با هر دیدگاهی که هستند برای من قابل احترام هستند.
و در پایان از همه عزیزان خواستارم که اموات و گذشتگان پدران و مادرانی که سال های گذشته در جمع ما بودند ولی الان اسیر خاک شده اند را در این روزها فراموش نکنیم و باذکر فاتحه ای (مسلمانان) و یا خواندن دعایی (ادیان دیگر ) و یا با روشن کردن شمعی یاد و خاطر آنها را زنده نگه داریم .
نوروزتان پیروز 
هر روزتان نوروز 
یا زهرا(س)


__________________
1- بحار الانوار ج 40 ص 231
2- میزان الحکمه ج 6 باب نوروز



هیچ نظری موجود نیست: