حدیث روز :

پیامبراکرم (ص) می فرمایند:
« من احبّ فاطمة ابنتی فهو فی الجنة معی و من ابغضها فهو فی النار »
هرکسی فاطمه (س) دخترم را دوست بدارد در بهشت با من است و هرکس با او دشمنی ورزد در آتش جهنم است . ( بحارالانوار ج47 ص 116)

۱۳۹۱ مرداد ۲۸, شنبه

اعلام عید فطر در رو یکشنبه 19 آگوست 2012 در ونکوور

طبق اعلام افراد موثق و با توجه به ادله شرعی امشب هلال ماه شوال در ونکوور رویت شده است بنابراین فردا یکشنبه در ونکوور عید فطر می باشد و طبق فقه شیعه روزه گرفتن در این روز حرام است و باید مومنین فردا نماز عید را بخوانند و اعمال روز عید را انجام دهند.

برخی از اخبار نیز حاکی از آن است که یک مرجع خاص هنوز عید را اعلام نکرده است از آنجائیکه مسئله رویت ماه ربطی به امور اجتهادی ندارد و در مقاله ای در همین وبلاگ مفصلا موضوع را بررسی کردیم لذا قول مجتهدین با توجه به اینکه در ونکوور دفتر ندارند و ستاد استهلال وجود ندارد فتوای آنها فاقد موضوعیت است و در این مورد مدخلیت ندارد بنابراین با توجه به اینکه بیش از چندین نفر از افراد موثق و از گروه نجوم شهر ونکوور استعلام نموده اند و هلال ماه شوال رویت شده فردا در این شهر عید فطر می باشد .

ضمنا میزان فطریه در واقع برای استان بریتش کلمبیا 10 دلار برای هر فرد می باشد و اعلام 15 دلار از سوی برخی مراکز منفعت طلبانه می باشد و حجیت شرعی ندارد.

عده ای تماس می گیرند و ادعا دارند که فردا عید فطر نیست جواب من به ایشان این است اولا که عید برای من به شخصه فردا می باشد محرز و مسلم است ثانیا در اکثر شهرهای کانادا تورنتو و مونترال و ... و آمریکا واشینگتن ، لس آنجلس و... فردا را عید اعلام کرده اند در این صورت وقتی در تورنتو عید اعلام شده چون ما با تورنتو هم افق هستیم قطعا در ونکوور فردا عید است ضمن آنکه به جزء آیت الله سیستانی بقیه مراجع فردا را عید اعلام کرده اند و اجماع در این خصوص وجود دارد.
برخی از دوستان ملاک تشخیص را به مرکز الزهراء و الغدیر موکول کرده اند که البته آنان حق دارند هرگونه که خودشان می خواهند اعلام کنند ولی مقاومت کردن در مقابل اکثریت قاطع که هلال ماه را رویت کرده اند و ادلّه قطعی برای ثبوت رویت هلال ماه در ونکوور و کلا در کانادا وجود دارد نشان از نوعی سیاسی کاری کردن و در مقابل اکثریت قرار گرفتن دارند به هرحال این افراد باید در روز قیامت پاسخگوی رفتار خود باشند و هر کسی مسئول رفتار خود می باشد .
از نظر ما فردا روز عید است بنده شخصا اگر کسی به نظر من عمل کرد مسئولیت شرعی آن را به عهده می گیرم و نیازی نیست این همه مردم را سردرگم کنیم آنهم در این دنیای تکنولوژی جای تاسف دارد عدهّ ای هنوز سعی می کنند روی نظر خطای خود پافشاری کنند به هر حال فردا روز عید فطر برابر با 1شنبه 19 آگوست 2012 در ونکوور می باشد فردا هر کسی با علم به عید بودن روزه بگیرد فعل حرامی مرتکب شده است . تصمیم با خود مردم و مومنین می باشد . 

این عید را به همه هم وطنان عزیز و مومنین گرامی تبریک عرض می کنم.

۵ نظر:

ناشناس گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
ناشناس گفت...

سلام

شمانباید اینگونه اظهار نظر غیرکارشناسی بفرمایید. نوشته اید که:"طبق اعلام افراد موثق و با توجه به ادله شرعی امشب هلال ماه شوال در ونکوور رویت شده است بنابراین فردا یکشنبه در ونکوور عید فطر می باشد و طبق فقه شیعه روزه گرفتن در این روز حرام است و باید مومنین فردا نماز عید را بخوانند".
در حالی که شماباید بفرمایید چگونه رویت شده است؟ با چشم مسلح و یا غیرمسلح؟ چون این موضوع زمینه اختلاف فتوا و زمینه اختلاف در عید است. در ضمن ممکن است فرد از خواندن وبلاگ شما به یقین نرسد و فردا عیدش نباشد. این طور نیست؟ مگر نمی گویید که موضوع فردی است؟ پس حداکثر باید بفرمایید که ماه اینگونه رویت شده است. خواننده می داند و خودش.
در ضمن یعنی چه که باید نماز عید بخوانند؟ مگر نماز عید واجب است؟
دقیقاً به دلیل رفتار امثال شما است که این بلبشو درست شده است و مردم به طور غیرمحققانه منتظرند یکی اعلام کند که فلان روز عید است.

از تبار فامرین گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
از تبار فامرین گفت...

البته برخی ها هم نماز عید را در زمان غیبت امام عصر مستحب می دانند ولی در هر دو صورت واجب نیست

از تبار فامرین گفت...

عزیز من مردم شعور دارند و خودشان تصمیم می گیرن این ما نیستیم که بلبشو درست کردیم بلکه افراد فرصت طلبی هستند که می خواهند در مقابل حکم خدا بایستند به اسم اسلام و طرفداری از مرجع خاص همین موضوع خیلی ساده و روشن است و آنقدر بدیهی ایست که حتی نیاز به فکر کردن هم ندارد امّا نیازمند کمی انصاف نیز هست